Det här med att vara nöjd…

Häromkvällen var jag och äldsta bästa väninnan A. ute på vår traditionsenliga sommarkväll ute på stan. Några öl, lite mat och många timmars prat-prat-prat. Alltid kul och trevligt, alltid hes av allt prat när jag kommer hem. Det var 38 år sen vi träffades första gången, (hon är den jag sjöng Ted Gärdestad-låtar med för några inlägg sen) och hon är en av de där viktiga i mitt liv.

En av de speciella sakerna med A. är att hon mår bra och att hon inte har ont nånstans i kroppen. För mig som jobbar med kroppsterapi känns det nästan unikt med någon som aldrig har ont i axlar, nacke osv. Och hon är så himla stabil. “Jag har ett jämnt humör, jag deppar liksom aldrig”, sa hon själv när vi pratade om det. “Och det är alltid lätt att hitta något att vara glad över.”

Tro inte att hon har åkt räkmacka genom livet, för så är det verkligen inte. Hon har haft och har sin beskärda del av de livets förtretligheter som visst är en obligatorisk ingrediens i livssoppan, men hon ruskar liksom på sig och mår bra ändå. Hon har en egen teori om varför det är så:

“Jag tror det beror på att mamma och pappa liksom alltid varit nöjda. Och mormor, hur jobbigt hon än hade det så var hon alltid så himla nöjd med livet. Och min mamma, även om pappa är sjuk nu och det är rätt jobbigt så är hon ändå nöjd. Det bekommer henne inte på nåt jobbigt sätt. Jag tror jag är lite sån jag också.”

Kan det vara så lätt? Att det räcker med att vara nöjd? Detta enkla men ack så svåra: Att vara nöjd med sitt liv. Med det man fått sig tilldelat i livslotten.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

