Jävla lilla skitskola!

Med hjälp av Eniro sökte jag upp en butik som ligger i Årsta, det område i Stockholm där jag växte upp. Jag upptäckte att butiken i fråga ligger precis tvärs över gatan från Årstaskolan – den högstadieskola där jag tillbringade sjunde årskursen.

Det var inget bra år för mig, präglat av ensamhet, utanförskap, t.o.m. en släng mobbing. Jag var för smal, för lång, för vek, för mesig, för snäll. Jag hade inte vett att bita ifrån när folk var taskiga, inte kraft, inte mod. Så hon hade nog rätt, min klassföreståndare, som – när mamma ville diskutera min situation med henne – sa: “Carina får skylla sig själv. Hon är för snäll.”

Hur som helst, världen har gått vidare sedan dess. Jag flyttade med min familj till Linköping och började 8:an i en liten lantis-skola, full med snälla bondungar (detta sagt med den allra största kärlek och respekt), och mitt liv förändrades totalt. Jag var lite exotisk eftersom jag kom från Stockholm, men på ett positivt sätt. Jag fick en bästis som hade högstatusposition i klassen, livet blev gott.

För några år sen hade vi en klassåterträff i Stockholm, och innan jag begav mig till restaurangen där vi skulle träffas åkte jag ut till Årstaskolan och gick runt på skolgården och mindes. Skolan var förstås mycket mindre än jag kom ihåg den, och jag ställde mig mitt på skolgården och sa högt: “Jävla, lilla skitskola!”

Precis likadant gjorde jag idag: klickade vidare till funktionen “gatuvy” och “promenerade” sen in och ställde mig mitt på skolgården. Och formulerade de härliga orden: “Jävla, lilla skitskola!”

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

