…en dikt jag läste för ett tag sen…

När du dör från det gamla livet
måste du begrava det väl,
annars kommer du att stappla fram
med stoftet av ditt gamla jag
fastspänt på ryggen

Begrav det väl och släpp fram din sorg.
Ställ tillrätta det som du kan
med dem du sårat,
och dem som sårat dig.
Avstå från de själar du stulit.
Kräv tillbaka det som stulits från dig.
Gå sedan vidare och se dig inte om.

Andra kommer att gräva upp ditt lik.
Inte bara fiender och övergivna kärlekspartners,
utan dina allra bästa vänner.
De kommer att hämta upp dina ben ur graven
och surra fast dem vid dina skuldror
för att bevisa att du inte förändrats.
Du kommer att släpas tillbaka.
Du kommer att behöva en andra likvaka,
en andra begravning.

Gravskändarna kommer att hämta dig gång på gång
för att kedja fast dig vid ditt döda jag,
tills du har förändrats så fullständigt
att du bara kan ses av dem som ser med nya ögon.
Du kommer att försvinna in i de solupplysta rymder,
där de som klamrar sig fast vid vålnaden av vad du var
inte längre kan finna dig.

Ur ”Drömmen som redskap” av R. Moss

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

