Våren och meningen med livet…

Idag är en sån dag då det är väldigt svårt att tänka sig att bo i stan. Man vill bara vara utomhus. Gräset blir grönare för varje timme, och fåglarna kvittrar som tossingar. Speciellt lärkorna som hovrar över hagen samtidigt som de drillar. Ute på fältet får en rovfågel däng av en kråka som dödsföraktande, gång på gång dyker mot den tre gånger så stora rovfågeln som till sist måste ge upp och ge sig av från kråkans jaktmarker. Ute på fältet finns en stor sten där en gång i höstas en räv satt och putsade sig. Idag sitter en andhona där medan hennes make flyger runt, runt henne. Det här andparet kommer varje vår och bosätter sig i vår bäck. När de anländer känner vi att nu är det verkligen vår.

Jag har räfsat bort alla höstens löv idag och gjort vårfint i trädgården. Tvätten har premiärhängts utomhus och doftar bara så fräscht och underbart. Sambon och jag åt lunch utomhus, sittandes mot en vägg i solskenet. Just de där momenten är svåra att tänka sig att välja bort…

Min kära häst har gått utan täcke sedan det blev plusgrader, men idag åkte även täcket av på den inackorderade arabhästen, till dennes oförställda förtjusning. Han firade tilldragelsen med att uppsöka det absolut lerigaste stället i hagen för att där rulla sig, länge och njutningsfullt. Eftersom har är (var) kritvit blev resultatet häpnadsväckande. Hans matte blir nog inte helt glad när hon får se honom i morgon, men men…Är det vår så är det!

Och jag som låg i morse och funderade över meningen med livet. Och så kom den här dagen som ett brev på posten…

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

