Idol-audition och ungdomligt mod på flera plan…

Yngste sonen ska vara med på Idol-audition på söndag!!
“Good grief”, utbrast min engelsktalande sambo – tillika barnets far. “Jag blir nervös bara jag tänker på det.”
Jag med. Fy tusan, aldrig skulle jag utsätta mig för något sådant. Men han känner att han bara måste. Sista Idol-omgången och audition i Linköping. Han bara måste. Först får de 20 sekunder (!) på sig att visa för en icke-kändisjury om de a) är tillräckligt dåliga för att det ska bli bra TV, eller b) tillräckligt bra för att ha en rimlig chans att gå vidare. Om de går vidare till Bard, Bagge & co har de en minut (lite mer ok) på sig att antingen prestera material lämpligt för hån och förnedring, eller att kanske sjunga tillräckligt bra för en biljett till Stockholm. Huva, säger jag bara!
Modig är han, det har han bevisat förr när han sjöng inför hela skolan på avslutningen i 9:an. Vi – hans mor o far – var såååå stolta så vi hade kunnat spricka. “Vi skulle ha haft en strålkastare på era ansikten”, konstaterade rektorn efteråt. “Det hade varit kul.”

Det finns andra sorters mod. Idag när jag gick på stan hörde jag en ung tjej säga till sin pojkvän: “Ska vi sitta inne eller ute och fika?” Inne eller ute? Ute? När det blåser ishavsvindar så hela kroppen knottrar sig, trots tröja, vinterjacka och vantar? Vi svenskar är ett härdat folk, tänkte jag och fällde upp luvan. Men sitta ute och fika idag? Nej, till det krävs ungdomligt mod. Och ungdomlig blodcirkulation.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

