…det här med horoskop, elektricitet och livet i största allmänhet

“Det blir en utåtriktad lördag när du roar dig tillsammans med dina närmaste och har tid att ta del av det du har att berätta. Och det har ju hänt en hel del.”

Så här stod det i mitt horoskop för dagen enligt Spray, och när man tänker efter så stämmer det ganska bra. Jag har roat mig tillsammans med mina närmaste i form av min sambos och mitt försök att få igång den nyinköpta vedklyven. Vilket inte alls gick. Det enda som gick var säkringen, gång på gång. Så det blev en färd till Jula där vi i väldigt utåtriktade ordalag diskuterade saken med ett flertal försäljare. Det här med elektricitet är en djungel, en gåta och någonting som man absolut ska ha den allra största respekt för. Till exempel:

Jag: men kan man inte bara byta ut den vanliga kontakten  mot en Euro-kontakt?

Sakkunskapen: jo, i och för sig, men har man otur blir metallchassit strömförande…

Efter allehanda goda råd om watt och ampere snurrandes i huvudet for vi hemåt och jag tror faktiskt att vi har löst problemet genom att använda uttaget i stallet i stället för det i pannrummet. Det vore ju trist att inte kunna använda klyven som trots allt kostade 2.500:-…

Så läser jag vidare i horoskopet: “Du har tid att ta del av det du har att berätta.” Det är ju en något luddig formulering, men jag tolkar den som så, att jag faktiskt tar mig och har tid att blogga lite grann. Och sen: “Det har ju faktiskt hänt en hel del.” Och det har det ju. Vi har t ex äntligen köpt klyven, något vi har pratat om i säkert ett år. Vi var med på en loppis förra helgen, och helgen innan dess var min äldsta bästis o jag på Syfestivalen i Stockholm. Det kanske inte låter så himla märkvärdigt, men allting är relativt. Jag vaknade en morgon med följande ord ringande i öronen: “Du måste själv skapa mening med ditt liv.” Och visst är det så. Jag är tacksam för varenda dag. Tacksam för ljuset som har kommit tillbaka. Tacksam för att få spendera en hel dag tillsammans med en god vän. Tacksam för att få ta del av andras kreativitet och också känna min egen kreativitet väckas och växa. Tacksam för att få bli av med lite gammalt “skräp” och samtidigt kanske glädja någon annan (mina gamla 1000-2000 bitars-pussel sålde som smör!). Tacksam för att äntligen få en möjlighet att klyva upp all ved vi har liggande från fallna träd. Tacksam för livet självt. Tacksam för att jag med hjälp av en ny massagekund och Facebook fått kontakt med en kär gammal hästkompis som försvann ur mitt liv för nästan tio år sen. Livet är så rikt om vi väljer att se det så, och nästa gång jag vaknar till en mörk och tung dag ska jag försöka komma ihåg att bläddra fram det här blogginlägget:)

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to …det här med horoskop, elektricitet och livet i största allmänhet

  1. Lena says:

    Vilket otroligt humoristiskt och härlig inlägg! Säger till dig som du gör till mig – fortsätt skriva, det är väl värt att läsa!
    Kram på dig

Leave a Reply

