…det här med perspektiv

Vi svarade på en annons om ved till salu på Blocket, och i går åkte vi med vår släpkärra i en fullkomligt gnistrande vinterdag till en plats några mil utanför Linköping. Långt ute i ingenstans, omgiven av skog och snövita fält låg ett “boställe”; ett hus med trädgård och några uthus. Där mötte vi P. som visade oss runt. Han och hans familj hade bott där i fem år, huset var totalrenoverat, i uthuset hade han inrett en snickeriverkstad åt sig och i trädgården hade han byggt en hel lekpark åt sina två söner. Vilken idyll! Men så berättade han för oss att de måste sälja och flytta därifrån, eftersom den yngste sonen – 3 år gammal – har så svår astma att han måste åka ambulans till sjukhuset 4-5 gånger i månaden. “Och då kan man inte ha en halvtimmes resväg till sjukhuset”, sa P. “Då kan han ju hinna…gå bort. Vi måste bo närmre sjukhuset. Så är det bara”. P. tystnade och tittade ut över fältet där han samma morgon sett ca 20 älgar passera. Solen reflekterades i snön, och man kunde så lätt föreställa sig hur otroligt vacker denna plats måste vara på sommaren.
På hemvägen reflekterade min sambo och jag över vilka olika perspektiv man kan ha på sin tillvaro. Vi som funderar på att flytta med förhoppning att kunna leva ett något enklare, bekvämare liv utan tvåtusen praktiska – men ack så världsliga – problem och bekymmer som måste lösas hela tiden. Och så P. och hans familj, som flyttar med förhoppningen att sonen ska ha större chans att överleva sitt nästa astmaanfall…

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

