…underbara saker, såsom barmark, uppror och Villa Olivia

Så himla fort snön försvinner, och så härligt det är att se gräs och grus igen. Även leran känns som en saknad vän, typ… Hästarna har plötsligt fjolårsgräs att smaska på. Ingen gourmetmässig hit precis, men säkert mycket mer givande än att stå med rumpan mot nordostvinden och bara vänta på att få gå in.
Underbart är också att se ett folk resa sig ur förtryck, att se dem dansa och sjunga, att höra dem skrika ut sin vrede över det mångåriga korrupta styret, att se och höra dem framföra sitt budskap till sin åldrade president: “Vi vill inte ha dig längre. Vi har fått nog.” Jag är måhända naiv och inte ett dugg insatt i politikens alla irrgångar, men nog är det väl så här demokrati ska växa fram? Och inte som i Irak, där storebror USA dundrar in med tanks och bombplan och säger att nu jäklar blir ni demokratiska annars bombar vi sönder hela landet. En förändring måste växa fram ur mognad, det gäller både i stort och smått.
Snart sjuttonårige sonen njuter också av att bevittna folkets uppror. Uppvuxen som han är i “mellanmjölkens land”, i allt det ljumma, lagoma, är det här en välkommen kontrast. Något riktigt, inget tv-spel.
Något som också är underbart är att läsa Villa Olivias blogg (http://www.villaolivia.net/page14.php). Den rekommenderas för den som är trött på vintern, eller som vill få inspiration till nästa semesterresa. Villa Olivia ligger på det grekiska fastlandet och tillhör ett svenskt par som odlar oliver och tar emot gäster. Någon gång framöver ska vi åka dit. Sådetså. Men tills vidare glädjer jag mig åt barmarken, att det händer positiva saker i världen och att det blir lite ljusare för varje dag.

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to …underbara saker, såsom barmark, uppror och Villa Olivia

  1. Annette says:

    Man ska lyssna på varningssignalerna och tänk att kroppen fixar så mycket alldeles av sig självt….med lite hjälp ibland av ett eller annat litet piller. Skönt att höra att du mår bra. Kram

Leave a Reply

