Det här med att blogga

Det här med att blogga har verkligen satt myror i huvudet på mig. Dels funderar jag över bloggandet som fenomen; varför det har blivit så stort. Vad är det vi vill?

Men mest funderar jag över mitt eget syfte, varför beslutade jag mig för att starta en blogg? Det är en sak om man har ett specialintresse som också kan intressera andra, som Lena och hennes hundar, Anders med mat o vin. Men jag? Vad vill jag uppnå med det?

När jag berättade om bloggen för den person som står mig allra närmast i livet utbrast han: “En blogg? Varför det? Har du ett sådant bekräftelsebehov? Det trodde jag inte om dig.” Och det satte mitt huvud i spinn. Bekräftelse? Är det vad det är frågan om? Behöver jag bekräftelse? Jag? Varför då? Jag som i många år nu arbetat med att tona ner mitt ego och just mitt behov av bekräftelse, av att vara duktig och att behöva andras godkännande. Jag vill verkligen inte tro att det är så, men samtidigt måste jag erkänna för mig själv att det är precis det som drabbade mig när jag startade min blogg. Man går in på sin sida och kollar; har jag fått några kommentarer? Hur många har varit inne och tittat? Ser ni mig? Läser ni min blogg? Finns jag? Gode gud, säg att jag finns, säg att de gillar mig…  Bekräftelsedjävulen dök upp så snabbt att jag knappt hann att blinka. Intressant…

Att ha en blogg är ju som att prata för sig själv men samtidigt veta att andra kanske lyssnar. Som att skriva dagbok men lämna den framme så att andra kan läsa i den. Man måste verkligen tänka efter, och vara noga med vad man skriver. Vilka bitar av mig vill jag visa upp för omvärlden? Hur mycket av mig själv är jag beredd att dela med andra människor? Och kanske är det t o m så att jag inte skriver för min egen, utan för andras. Och är inte det i så fall en aning förmätet? Att tro att jag eller mitt liv skulle vara intressant för någon annan, utom kanske för mina närmaste förstås. Men de har ju mig “live”,  och behöver inte läsa i min blogg för att veta vem jag är och vad jag tänker.

En sak vet jag i alla fall; jag tycker det är roligt att visa mina foton. Jag är riktigt stolt över och nöjd med många av mina bilder, och jag tycker att det är roligt om nån annan ser dem. Bara för att. Inte för att jag ska få beröm, utan för att i bästa fall ge dem som ser dem en upplevelse av något slag.

Och så tycker jag ju att det är så himla kul att skriva. Att någon gång åstadkomma en bok är en dröm sen tidiga tonåren, men tills den drömmen förverkligas – om ens någonsin – är en blogg ett utmärkt media att uttrycka sig i. Om sen någon eller några har lust att läsa det jag skriver så är det toppen!

Så, syftet med min blogg är att få skriva av mig lite grand och visa några av mina foton. Kan jag inspirera någon annan med detta så är det bra, annars får jag inse att jag gör det för min egen skull, och det räcker gott och väl. Ibland blir jag så himla trött på mig själv. Varför måste allting jag gör ha ett högre syfte? En djupare mening? Varför kan jag inte bara göra nåt för att det är en kul grej?! Varför måste jag analysera allting in i minsta beståndsdel?

Nåväl, jag vill avsluta det här krångliga inlägget i min ack så överseriösa(?) blogg med några rader från “Och himlens vida väv” av L Hearn:

“Det sker liksom i etapper. Det ena bygger på det andra”, sa Shigeru. “Ja, så är det med det mesta som är värt att göra”, svarade den gamle. “Man får arbeta hårt, ha oändligt tålamod och lära av dem som gått före.”

About carinakinna

Jag iakttar min omgivning och mig själv, försöker hitta samband och insikter, dråpligheter i tillvarons alla turer. Se det stora i det lilla. Minnas, drömma, registrera, analysera, föreviga och förverkliga. Jag skriver om mig själv och min familj, min häst, mitt liv på landet, min omvärld. Det stora. Det lilla. Det oviktiga och det allra viktigaste, vad det nu är...Välkommen att titta in i min värld och kolla vad jag tänker på just idag. :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

